Wednesday 24 August 2011

Mee Kari




Dulu masa kecik2 bulan puasa tu petang2 selalu tengok rancangan masakan, terutama kalo chef wan yang masak best gilerrr.. pastu berangan bila besar nak jadi macam chef wan..haha tu masa kecik la sekarang xde pon rasa macam tu lagi, yang saya tahu saya sangat seronok memasak dan love eating very much :)!! yes I do..hehe.. ok2 resepi ni pon kira inspired dari resepi chef wan la tapi episod tu masa saya kecik2 dulu tu yang ingat2 lupa la ni tapi buat je hentam je apa masuk dalam kuali tu.. Alhamdulillah masa belum kawin mak ayah adik2 suka sekarang lepas kawin pon suami sangat suka jadi ok la tu yer.. hehe ok laaa.. Ni resepinyer..


Bahan2(untuk masak 2 orang):

Ayam sebelah bahagian dada, 2sudu rempah kari, sedikit minyak untuk menumis, garam secukup rasa, sayur-sayuran( taugeh, lobak merah, sawi), telur(rebus, buang kulit dan belah dua), Tauhu (potong empat dan goreng), bawang goreng, cili potong, limau nipis.. dan mee..dekat sini payah skit nak bli mee kuning ni (egg noodles) ni,so altenatifnya saya guna spaghetti(rebus sampai kembang dan tos)..bawang putih, bawang merah ,halia dan daun kari.. tu je la saya letak.. simple je..

Cara memasaknya pon simple jugak.. mula2 panaskan minyak pastu tumisla bawang putih, bawang merah dan daun kari sampai wangi.. masukkan pes rempah kari tumis sampai naik minyak..
Masuk ayam yang telah dipotong kecik , gaul dan biar sekejap.
Masukkan santan, kacau dan biar mendidih.
Masukkan garam, biar atas api yang kecil sampai masak..
Bolehla hidang, letak mee dalam mangkuk, masuk kuah kari ayam, masuk sayur sawi, tauhu, telur , bawang goreng, limau nipis, lobak serta taugeh.
Bolehla makan.. Kuah kari ayam tu kadang2 saya bubuh kerang kalo ada... okla tu.. janji ikut selera..





No comments:

Post a Comment