Wednesday 13 April 2011

Choc chip, nuts and seeds cake


Hari tu sebelum pegi bercuti , sempat jugak dalam kelam kabut pagi tu saya buat kek, dah lama sebenarnya rasa nak makan kek yang macam ni hasil air tangan sendiri tapi keadaan je yang selalu tak mengizinkan, apa-apa pun Alhamdulillah dapat jugak buat ..

Resepi ni sebenarnya ilham dari kotak butter brand yang kegemaran saya.... namanya Stork (perfect for cakes) :)... Tapi macam biasa la saya ni jenis yang tak berdisiplin bab-bab bakar membakar masak memasak ni..hehe ade je yang akan ditambah dan tolak.. tapi setiap kali mesti menjadi ye la..hehe hebat ke kebetulan??? Takpe la apa2 pon asal bahagia tu yang selalu saya kata :).... okla tak nak membebel panjang resepi tu lis macam ni...

For the best Birthday Cake:

In a big bowl, first sieve together 175g self raising flour ( tapi macam sy cakap tadi saya buat ikut sukatan sendiri saya cuah je self raising flour tu dalam bowl tu , dalam 500g gitu haha..) and jangan lupa baking powder.. ( ni saya tak letak.. sebab payah nak ambik masa tu sebab dok top self, tuan pon tak berapa panjang nak ambik huhu )
Ok Next, add 3 eggs ( saya bubuh 5 large eggs), 175g caster sugar ( saya main tuang je, so anggaranya 300g-sengaja dikurangkan sebab saya tak suka manis ), 175g stork (butter, boleh je nak guna brand ape2 pon janji halal yer ) and 1/2tsp vanilla extract ( saya letak satu tudung tu, tak tahula kalo ikut kira sudu... ok next (ni tak de tulis kat situ saje nak tambah ) saya letak la nuts and seeds byk jenis jugak la termasuk raisin pon saya boh sekali...
Now tiba la bab melekit ni, whisk butter and sugar sampai sebati skit pastu campu la telur satu persatu sampai telur habis, sampai silky smooth and then masuk la tepung yang diayak tadi sikit demi sikit , masuk chocolate chip, bila dah siap semua masuk la dalam tin(dulang pembakar) jangan lupa sebelum tu sapu dulang tu dengan mentega atau letak je baking paper untuk bagi tidak melekat.. tin tu di hentak2 skit supaya kak bawah tu seme rata, letak badam sesame seeds and bijan kat atas.

Bake at 170 darjah c (150 darjah c fan assisted)for about 40 minutes while you have a cup tea. Lastly allow to cool in wire rack and kalo nak buat untuk birthday jgn lupa decorate the top in the best birthday way.. Selamat mencuba.. :)


P/s: Sedap tau masa tu kami makan tepi pantai kat Wales.. Makan tak ingat diet you.. hehe :)



No comments:

Post a Comment