Thursday 14 April 2011

Sambal Tahun






Ini baru percubaan kedua buat Sambal Tahun ni, almaklum ler saya ni orang pantai timur bukan orang Jawo..hehe ini pon bila datang UK ni baru tahu ape itu Sambal Tahun.. Ceritanya begini, resepi ni sekali pandang je dari blog seorang teman pastu terasa teringat pulak lepas tu so cuba la.. not bad tapi versi saya ni kurang pedas la sebab perut saya sensitif kepada makanan pedas.. Ok, inila resepi setelah ditokok tambah.

Bahan-bahan : Sotong, isi kerang/kupang , bawang besar sebiji, bawang putih 3 ulas, lengkuas dihiris nipis (susah bebeno nak cari lengkuas kat Birmingham ni ) ,sedikit bilis atau udang kering, cili padi (ikut suka ), santan 1 tin ( satu biji kelapa) ,garam , gula.. saya sengaja gi bubuh serai sebab rasa nak letak.. :P...ade orang letak air asam jawa tapi saya tak letak.. :)

Cara2nyer pulak :

Kisar bawang besar dan bawang putih,udang kering/ bilis sampai lumat.
Tumis bahan yang dikisar tu sampai naik bau, masuk serai, lengkuas, cili padi, biar seketika pastu masukla santan... Bila dah agak mengelegak skit masuk la sotong dan isi kerang(air asam jawa kalo nak letak ).. Masakla sampai pekat.. Masuk garam dan gula .. gaul sebati sampai masak... Hidang , boleh makan dengan nasi.. bila isi dah makin berkurang boleh tambah lagi masak lagi..etc sampai seterusnya... Udang/sotong boleh diganti dengan perut.. Masakan ni lebih sedap kalo sentiasa diperhangat dan makin lama makin sedap rasanya orang kata tapi saya selalu buat sekali makan je.. :)



No comments:

Post a Comment