Wednesday 13 April 2011

Spaghetti meatball ala Asia




Boleh ke saya bagi nama tu??? haha suka hati la erk yang penting boleh masuk tekak kita..
Resepi ni sebenarnya keluar idea macam tu je tetiba dan terus buat dan sangat kebetulan masa tu dah perap daging cincang dengan garam, parsley dan origano serta sedikit rempah tikka masalla malam sebelum tido ( letak dalam peti sejuk).

Bahan2 yang diperlukan ialah;
3ulas bawang putih, setengah labu bawang besar, 2sudu besar tomato puree, setengah sudu Red Thai Curry paste, setengah cawan stok ayam.. Untuk meatball nyer pulak kita perlu perap daging cincang dengan garam, parsley dan origano serta sedikit rempah tikka masalla. Sedikit minyak zaitun dan sedikit garam. Tidak lupa spaghetti lebih kurang 250gram.

Cara2nyer pulak macam ni :
Spaghetti direbus, daging cincang (sy guna mince lamb) diperap dengan daun parsley, origano, rempah tikka masalla dan sedikit garam.
Seterusnya, gentel daging yang diperap tadi kemudian goreng sampai masak dengan minyak zaitun, angkat. Tumis ( guna minyak tadi)bawang besar(cincang) dan bawang putih(cincang) sampai naik bau. Kemudian masuk tomato puree, Red Thai Curry paste dan masukkan daging yang digoreng tadi.. gaul sampai sebati agak dah pekat sikit masukla stok ayam, bila dh mengelegak masuk spaghetti yang direbus tadi.. letak garam sikit bila dah agak2 cantik tak terlalu berair dan tak terlalu kering tutupla api.. Hidang masa panas.. :)



No comments:

Post a Comment